Pandemia ograniczyła dalekie podróże, ale dla stęsknionych za egzotyką mam propozycję. Do tej pory prym wiódł otwarty na turystów Meksyk, Zanzibar, czy Dominikana. Od kilku tygodni możliwe są również wyjazdy na Antyle Holenderskie, czyli m.in. Arubę, Curacao, Bonaire i Sint Maarten. Ja właśnie wylądowałam na Sint Maarten i przekazuję Wam najświeższe informacje. Jakie zasady obowiązują obecnie podczas lotów KLM i jakie formalności trzeba załatwić? Odpowiedzi poniżej.
FORMALNOŚCI KLM
Jeśli marzycie o Karaibach i wybierzecie którąś z wysp Antyli Holenderskich, to najpewniej polecicie tam holenderskimi liniami KLM przez Amsterdam. Mój lot odbył się na trasie Warszawa – Amsterdam – Sint Maarten. KLM wymaga okazania testu PCR z negatywnym wynikiem na COVID-19. Test należy wykonać maksymalnie 72 godziny przed wylotem. Podczas wykonywania testu poinformujcie obsługę, że potrzebujecie wynik w języku angielskim! Pamiętajcie również, by dokument z wynikiem testu ściągnąć na telefon, ponieważ przy odprawie na lotniskach należy pokazać go obsłudze.
Przed wylotem na Sint Maarten należy wypełnić formularz LINK TUTAJ – dołączacie do niego negatywny wynik testu PCR oraz wykupujecie obowiązkowe ubezpieczenie w kwocie 30 dolarów. Po maksymalnie 12 godzinach otrzymujecie oficjalny wniosek z potwierdzeniem na maila i jego również musicie pokazać przy odprawie.
My wypełnialiśmy formularz około 20:00, a chwilę po północy dostaliśmy już maila potwierdzającego.
17.maja 2021 zniesiono lockdown na Curacao. Jeśli chcecie polecieć z Sint Maarten na Curacao, to możecie to zrobić. Natomiast jeśli jesteście na Sint Maarten krócej niż 14 dni, musicie zrobić test PCR maksymalnie 72 godziny przed odlotem.
ZASADY NA POKŁADZIE I BEZPIECZEŃSTWO:
Na pokładzie samolotu obowiązuje noszenie maseczek ( ważne: muszą to być maseczki higieniczne „jednorazowe”, nie materiałowe). Od stycznia tego roku KLM przywrócił serwis pokładowy do stanu sprzed pandemii – serwowane są posiłki, napoje, personel osobiście obsługuje pasażerów. Samoloty są dokładnie i codziennie dezynfekowane, co ciekawe powietrze na pokładzie jest filtrowane, a filtry wychwytują 99,99% bakterii i wirusów (to te same filtry, które stosuje się np. w salach operacyjnych).
ELASTYCZNOŚĆ BILETÓW – ZMIANY REZERWACJI
Kupowanie biletów lotniczych i podróżowanie w pandemii stało się stresujące, jak nigdy dotąd. Nagły wzrost zakażeń w danym kraju, czy zakażenie nas wirusem, może pokrzyżować plany o wymarzonym urlopie. KLM na szczęście stawia na elastyczność. Możecie zmienić rezerwację, np. daty lotów, a nawet kierunek. Możecie również całkowicie zrezygnować z podróży i otrzymać zwrot za bilet bez udokumentowanych powodów tej decyzji. To duży komfort, mniej nerwów i ryzyka straty pieniędzy.
JAK LATAĆ BARDZIEJ EKO?
Jeśli mnie trochę znacie, to wiecie, że jestem fanką latania tylko z bagażem podręcznym i rekomenduję tę opcję wybitnie! Ostatnio na 1,5 miesiąca wybrałam się z podręcznym do Meksyku. (link) Brak bagażu rejestrowanego to oszczędność nie tylko pieniędzy, naszych pleców i stresu spowodowanego ewentualną opcją zagubienia bagażu gdzieś w świecie na transferach.
Dzięki współpracy z KLM, po rozmowach z osobami z firmy, przeczytaniu przeróżnych materiałów dowiedziałam się m.in. że lżejszy bagaż to mniejsza emisja CO2! Gdyby każdy pasażer zmniejszył wagę bagażu choć o 1 kg, to KLM mógłby zmniejszyć emisję CO2 o 55 ton w skali roku.
Zneutralizuj swój ślad węglowy!
Co ciekawe, KLM wprowadził opcję kompensacji dwutlenku węgla. Wszyscy pasażerowie mogą zneutralizować CO2 swojego lotu, dzięki usłudze CO2 ZERO. Kupując bilet i zaznaczając tę funkcję system wylicza Twój indywidualny ślad węglowy. Dopłacasz kwotę kilku euro, a darowizna zostaje przeznaczona m.in. na sadzenie lasów.
KLM chce być liderem w zrównoważonym lotnictwie, mocno stawia na ekologię i realizuje w tym zakresie szereg działań. Niektóre serio imponują! Podczas spotkań z osobami pracującymi w KLM dowiedziałam się także kilku innych rzeczy!
CZY WIESZ, ŻE…?
- Zużyte podczas lotu butelki PET przerabia się na materiał, z którego drukowane są drobne część do samolotu !!
- Na początku roku KLM wykonał pierwszy w świecie lot pasażerski z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego, wyprodukowanego bez użycia surowców kopalnych. Paliwo wyprodukowano z CO2 pochodzącego z przemysłu i rolnictwa, wody i energii ze źródeł odnawialnych!
- Celem KLM jest całkowicie bezemisyjna obsługa naziemna linii do 2030 roku.
- Powstaje także samolot przyszłości – energooszczędny Flying-V.
Te informacje napawają mnie nadzieją, bo starając się żyć w duchu zero waste i mówiąc wciąż o ekologicznych nawykach, podróżowanie samolotami (co jest moją pracą) wzbudzało we mnie zawsze wyrzuty sumienia. Wybieranie opcji kompensacji śladu węglowego i lżejsze bagaże, to początek dobrej zmiany! 🙂 A przecież wiecie, że metoda małych kroków wróży wielkie zmiany dla naszej planety! 🙂